چهارشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۶

دوشنبه /

دوشنبه

دوشنبه





جُستارهایی در " انواع ادبیِ "

در ادبیات داستانی معاصر ایران

جواد اسحاقیان

آنچه می خوانید : 

 

  1. اشاراتی به " نوع ادبی " و بررسی گل های گوشتی به  عنوان " طرحواره "       5
  2. درنگی بر خانه ی آستریون " بورخس " به عنوان " مینیمال "                       17
  3. یک قدم با عزازیل " بیروتی " به عنوان " داستان کوتاه "                            28
  4. هدیه ی کریسمس " اُ ، هِنری " به عنوان " داستان لطیفه وار "                      39
  5. حکایت اسب آبنوس " تسوجی " به عنوان حکایت                                     53
  6. داراب نامه ی طرسوسی به عنوان " رمانس "                                         62
  7. پاک کن های " روب گری یه " به عنوان " رمان نو "                               73
  8. خائن "علوی " " به عنوان " داستان معمایی "                                         97
  9. ترس و لرز " ساعدی " به عنوان " رمان حیرت انگیز و وهمناک "               108
  10. " رئالیسم جادویی " در توروتومبو ی " آستوریاس "                               129
  11.  جمشید و جمک " محمد علی " به عنوان " رمان اودیسه وار "                  141
  12. بانوی سربه دار " سردادور " به عنوان " رمان تاریخی "                        156
  13. پریان آب ، انار بهشتی " میهن دوست " به عنوان " افسانه ی پریان "          173
  14. " پیکارسک " در داستان های کوتاه " جمال زاده "                               183
  15. اینجه ممد " یاشار کمال " به عنوان " رمان حماسی "                            194
  16. فارسی ، شکر است " جمال زاده " به عنوان " طنز "                           209
  17. " نقیضه " در سنگ صبور " چوبک " و آثار " هدایت "                       218
  18. سنگی بر گوری " آل احمد " به عنوان " خود زندگی نامه "                   233
  19. کلیدر " دولت آبادی " به عنوان " رمان بومی "                                244
  20. گجسته دژ " هدایت " به عنوان " داستان گوتیک "                            259
  21. س. گ. ل. ل. " هدایت " به عنوان " داستان علمی ـ تخیلی "               273
  22. ملکوت " صادقی " به عنوان " داستان گروتسک "                      282
  23.  ترجیع بندی برای شاعران " بی نیاز " به عنوان " فراـ داستان "        293
  24. عروسک پشت پرده ی " هدایت " به عنوان " داستان فانتزی "            309
  25. روایت " علوی " به عنوان " رمان کلیددار ، عقیدتی "                     320
  26. رقص مرگ " علوی " به عنوان " رقص مردگان "                        330

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 درامد :

     من با نوشتن دو کتاب اخیر خود ، نقد و نظریه ی ادبی نو و نیز کتاب حاضر ، به آرزوی قلبی و دیرین خود رسیده ام . تصور من این است که از این پس ، خوانش ، بررسی و نقد هیچ داستانی بدون مشخص کردن " رویکرد ادبی " منتقد ممکن ، مقبول و دقیق نیست . با نگارش کتاب کنونی ، تا اندازه ای ، زمینه ی لازم را برای مطالعه ی علمی و نظری " تاریخ ادبیات داستانی معاصر " جامعه ی خود ، فراهم کرده ام . بدون شناخت " نوع ادبی " نمی توان به مطالعه ی تاریخ تحول ، تکامل و سقوط انواع ادبی کشور پرداخت . آنچه من به آن امیدوارم ، کوشش دیگر منتقدان و نظریه شناسان ادبی کشورمان برای افزودن و تصحیح کاستی ها و نادرستی های این دو اثر تأثیرگذار در نقد ادبی معاصر ما است .

     یکی از دقایقی که " آوستن وارِن " در نظریه ی ادبیات به آن اشاره کرده است ، ضرورت ساز و کارهای لازم برای مطالعه ی تاریخ ادبیات هر کشور است . او یک بار این نظر سنتی را مورد بررسی قرار می دهد که گویا " تاریخ ادبی " را از " نقد ادبی " باید جدا کرد ، زیرا تاریخ ادبی در هر دوره ، میزان ها و ملاک هایی خاص خویش دارد که با موازین و سنن دوره های بعد ، متفاوت است . پس منتقد به جای ارزش گذاری های خود ، باید همه ی کوشش خود را مصروف درک و ثبت " نیّت " و            " موازین " مورد اعتقاد نویسنده کند . امروزه منتقد با رویکرد به " تاریخگرایی نو " ، به گذشته ی ادبی خود ، دیدگاهی منتقدانه ، جانبدارانه و قانونمند دارد و می کوشد راز ظهور ، سقوط و تکامل روندها و انواع ادبی را بشناسد و توقع خواننده ی امروز را از درک روندهای " تاریخ ادبیات " جامعه ی خویش ، ارتقا دهد و به قول " وارن " ، " امکان ندارد به هنگام قضاوت در باره ی گذشته ، دیگر انسان قرن بیستم نباشیم . "      

    بر این پایه است که دانشجوی رشته ی ادبیات ، دوستدار نقد و نظریه ی ادبی و نیز منتقدان و نظریه شناسان ادبی ما باید تصوری دقیق و هنجارمند از " انواع ادبی " برجسته تر در ادبیات داستانی داشته باشند تا به جای مطالعه ی زندگی نامه و معرفی کلی آثار نویسندگان صد ساله ی اخیرمان ، همّ خود را صرف خوانش دقیق متن با یک یا چند رویکرد ادبی و نظریه ی انتقادی ، تعیین " نوع ادبی " و جایگاه آن در تاریخ ادبیات معاصر سازند ؛ نقاط قوت و ضعف آن را مشخص کنند و از ارزش گذاری اثر به گونه ای هنجارمند ، دریغ نورزند . کتاب حاضر ، کوششی برای ترسیم هنجارهای ناظر بر " انواع ادبی " رایج تر در ادبیات داستانی ما است و به خواننده در روند درک و سمت و سوی ااثر ، کمک می کند.

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

بازدیدکنندگان

در حال حاضر 66 میهمان و بدون عضو در حال بازدید از سایت هستند

آگهی متنی

   مسئولیت نوشته ها به عهده ی خود نویسنده است و سایت مرور هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

مهرآوران

 هاست  ، دامنه ، طراحی سایت 

HTTP://MEHRAVARAN.COM

  


 بیست داستان کوتاه از ۱۶ تن از داستان نویسان معاصر

یتhttp://www.epubfa.ir/?p=79

 

 زنان داستان نویس ایران در سایت امازون

با ترجمه امیر مرعشی

https://www.amazon.com/Alive-Kicking-collection-Contemporary-Iranian/dp/1544022727/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1488605449&sr=8-1&keywords=mitra+dava

 

 

مرفی /  بکت / سهیل سمی / ققنوس

 

 

بالزن ها / محمد رضا کاتب / نشر ققنوس .هیلا

 

 

 

با عزیز جان در عزیزیه /  فرخنده اقایی / نشر ققنوس

 

رمان «چرا زن‌ها گریه می‌کنند» نوشته رُنه ژان‌کلو با ترجمه عظیم جابری
نشر افراز . 
 

 

مجموعه چهار جلدی شناختنامه ادبیات ایران

جواد اسحاقیان /  نشر نگاه

 

چرا اخرین درنا باز می گردد

شمس آقاجانی

 

اکواریوم شماره چهار / میترا داور / نشر اموت